پاسخ به پرسش‌های درس 1 تفکر و سواد رسانه‌ای:

گفت‌وگوی کلاسی صفحه‌ی 3:

1)در آن زمان رسانه‌ها پیشرفت زیادی نداشته‌اند،به‌طوری که افراد کمی رادیو داشتند و حتی برای استفاده از آن به مجوز احتیاج داشته‌اند.

2)بسیار زیاد؛در آن زمان بیشتر تفریحات نو جوانان جنبه جنبشی داشته‌است و نوجوانان با بازی‌های حرکتی،هر بازی که بلد بودند را با همدیگر انجام میدادند و بسیار هم لذت میبردند ولی امروزه،تفریحات بیشتر به سبک کامپیوتری و یا در فضای مجازی است.

3)محبوب‌ترین رسانه‌ای که مردم بسیار از آن استفاده میکنند موبایل‌ها،تلویزیون‌ها است و 99درصد مردم از این رسانه‌‎ها در طول شبانه‌روز به طور مداوم استفاده میکنند.

4) آن‌ها نیز همین تفکر مارا که ،ما درمورد افراد هشتاد سال پیش را داریم خواهند داشت.

5) هم بله و هم خیر.زیرا این موضوع بستگی به خود آدمی دارد که اگر در استفاده از رسانه‌ها افراطی عمل کند،باعث مختل شدن زندگی‌اش می‌شود.

6) خوب؛ اینکه ارتباطات را سریع تر ساخته است. بد؛باعث شده که انسان‌ها از هم فاصله بگیرند.

فعالیت‌گروهی صفحه‌ی4:

باتوجه به اوضاع کنونی،فناوری‌های آینده بسیار پیشرفته خواهند شد؛به گونه‌ای‌که بشر فکر آن را هم نمیتواند بکند و زندگی آنقدر با فناوری آمیخته می‌شود که از هم جدایی ناپذیرند.در آینده ای نه چندان دور، از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که می‌خوابیم، مدام با فناوری‌های پیشرفته سروکار داریم.تکنولوژی روز‌به‌روز پیشرفت می‌کند و آینده آن‌را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.وابستگی انسان به آن خیلی زیاد می‌شود به‌طوری که اگر روزی رسانه‌ها از ما جدا شود،زندگی ما انسان ها مختل می‌شود.

 

گفت‌وگوی کلاسی صفحه 7:

1)مانیز میتوانیم درآینده به حد بالای علم برسیم و تصورات کنونی بشر را تحقق بخشیم؛و سطح وسیع‌تری را از ارتباط فراهم کنیم.

2)خیر؛در ارتباط انسانی عواطف و احساسات که از نیاز های اساسی و حیاتی انسان است و خود را که در ارتباط رسانه‌ای تحقق نمی‌یابد.

3)الف:فناوری و اشیا به انسان‌ها خدمت می‌کند و آن ها را جای نیروی انسانی برای کار را میگیرند.

ب)بله؛زیرا توانسته به سطح بیشتری از دانش دست پیداکند ولی با این ضرر که سطح عاطفی بین افراد کاهش می یابد.

4) آن ها در دوران خودشان سعی کردند که علم ودانش را توسعه ببخشند و درست اندیشیدن را گسترش بدهند.

عکس و مکث صفحه8:

از این تصاویر در می یابیم که در زمان قدیم کودکان بیشتر باهم در ارتباط بوده‌اند وبا هم بازی میکردند و اینکه تفریحاتشان بیشتر جنبه جنبشی و حرکتی داشته و سالم‌تر از تفریحات امروزی بوده است.ولی امروزه ارتباط کودکان با یکدیگر کم شده‌است؛و آن ها بیشتر در فضای مجازی فرو رفته‌اند و تفریحاتشان دیگر تحرکی نیست.

فعالیت در خانه صفحه 8 و 9:

مزایا

چالش

1-کاهش هدر دادن زمان در انجام فعالیت‌ها

1-پایین‌آمدن زمان سن بلوغ

2-دسترسی سریعتر به مطالب دلخواه ومورد نیاز

2-کاهش ارتباطات جمعی

3-امکان ارتباط سریع و راحت به نقاط مختلف

3-کاهش اجتماعی شدن نوجوانان

4-افزایش یادگیری

4-تغییر هویت افراد در فضای مجازی و رسانه‌ای

5-رساندن پیام به طور سریع و بدون تحریف

5-تک بعدی شدن افراد

 


ارسالی توسط دوست عزیز (امین)

تفاسیر عکس ها و بررسی سوالات متن درس 9

تصویر ص 63(کوه یخ) از دانش آموزان می پرسیم که چه رابطه ای بین این عکس و بحث سواد رسانه ای هست؟ و نظرات آنها را جمع بندی می کنیم همانطور که می بینیم بخشی از کوه یخ دیده می شود و قسمت اعظم آن دیده نمی شود رسانه هم همینطور است بخشی از رسانه هاست که ما نمی بینم و این درس قرار است به این دو سوال سواد رسانه ای ( چه کسی این پیام راتولید کردهاست و چرا ؟ ) که در کنار عکس نارنجی شده است پاسخ دهد

تصویر ص 64(مهندسی پیام) اول ازدانش آموزان نظرخواهی می کنیم .تصویر افرادی را نشان می دهد که در حال ساختن یک پیام رسانه ای هستندآنهاایده هایی دارند که آنهارا با تفکر انتخاب کرده و تبدیل به یک پیام می کنند و در رسانه مناسب ارائه می دهد که درعکس پایین به ترتیب از راست اولی تلویزیون – بازی- روزنامه- شبکه های اجتماعی هستند. اینکار بی شباهت به آشپزی نیست که شما یکسری مواد اولیه در اختیار داریدکه از بین آنها با توجه به غذایی که می خواهید درست کنید انتخاب کرده به طور مناسب آنها را با هم مخلوط کرده و در ظرف خودش ارائه می دهید

فعالیت گروهی ص 65

فرض کنید شما عضو گروه تولید پیام های رسانه ای شرکتی هستید برای سفارشهای زیر چه رسانه ای برای انتقال پیام پیشنهاد می دهید چرا؟

توجه توجه: این جدول تک پاسخی نیست لطفا تفکر دانش آموزان را پرورش دهید

انتشار یک سخنرانی: بستگی به این که مدت سخنرانی چقدر باشد، کوتاه باشد یا بلند، مخاطب آن چه کسانی باشند و موضوع آن چی باشد رسانه ی پیشنهادی فرق می کند مثلا اگر قرار است یک قسمت کوتاه از یک سخنرانی انتخاب شود شبکه های اجتماعی مناسب است اگر خیلی تخصصی باشد و مخاطب آن افراد خاصی باشند بهتر است در مجله تخصصی مربوط منتشر شود اگر مخاطب آن عامه ی مردم هستند می توان آن را در رسانه ای که فراگیر تر هست مثل تلویزیون منتشر کردو...

گزارش یک مسابقه ورزشی:اگر مسابقه مخاطب عام داشته باشد و حساس باشد در رسانه ای فراگیر مانند تلویزیون، اگر پخش زنده باشد و ساعتی باشد که افراد درخانه نیستند از رادیو، اگر بخش کوتاهی از مسابقه هست در روزنامه های ورزشی یا در شبکه های اجتماعی،  برخی بازیها زیبایی آن به دیدن مراحل مسابقه هست مثل ژیمناستیک که باید حتما بصری باشد ولی برخی مسابقات مثل فوتبال را می توان به صورت صوتی هم گزارش کردو...

معرفی یک شخصیت ملی : مثلا میرزا کوچک خان جنگلی ،در صورتی که مخاطب عامه ی مردم باشند یک فیلم سینمایی که گیرایی داشته باشد و افراد را همراه کند بهتر است در صورتی که تخصصی تر بخواهیم بسازیم ساخت یک مستند بهتر است ، برای بچه ها در قالب یک کتاب داستان ، برای دانش آموختگان یک رشته در قالب یک کتاب تخصصی، یا یک جلسه ی یا میزگرد در دانشکده و ...

تلیغ یک شامپو: اگر شامپو بچه باشد درتلویزیون شبکه ی مخصوص کودکان، در بیلبوردهای تبلغاتی و سرر چهارراه ها چون ماشینها دقایقی را پشت چراغ قرمز معطل می شوند، ساخت یک پوسترتبلیغاتی و تکثیردر آرایشگاه ها و مطب های پزشکان متخصص پوست و مو چون مردم به این صنف به عنوان متخصص می نگرند و بیشتر اعتماد می کنند و.....

دعوت برای شرکت در یک مراسم مذهبی: مثلا مراسم احیاء. اگر درسطح خانوادگی باشد با تلفن یا پیامک ، اگر در سطح یک شهرستان باشد با بنر یا پخش تراکت ، اگر در سطح کشوری باشد از تلویزیون

انتقال پیامی درباره ی احترام به پدر و مادر: اگر برای بچه ها باشد یک کتاب داستان با این موضوع، اگر برای دانش آموزان باشد گنجاندن آن در محتوای کتب درسی، اگر مخاطب همه ی اعضای خانواده باشند ساختن یک فیلم سینمایی یا سریال و انتشارآن درتلویزیون،  تهیه ی یک پوستر و پخش آن در سطح شهر و...

تبلیغ برای یک نامزد: تهیه یک سی دی از معرفی نامزد و فعالیت ها او و پخش در سطح شهر، برپایی سخنرانی ، تهیه بروشور ، تهیه تراکت ، ساخت کانال  یا گروه در شبکه های اجتماعی،  به راه انداختن یک کمپین تبلغاتی و....

تشویق مردم به کتابخوانی : برپایی مسابقه ی کتابخوانی ، طراحی پوستر درمورد اهمیت کتاب و کتابخوانی ، بر پایی جلسات مشاوره درمدارس ویژه دانش آموزان و والدین و استفاده از اساتید، تهیه یک تیزر تبلیغاتی و پخش در تلویزیون ، بر پایی گروه یا کانال در شبکه های اجتماعی و.........

گفتگوی کلاسی ص 67

فیلم مستربین و دیرین دیرین را تماشا و درباره پرسشهای زیر گفتگو کنید.

این متنها چه نوع متنی است: صوتی و تصویری

اجزای تشکیل دهنده ی آن چیست؟ تصویر متحرک، موسیقی، کلام، نوشته، روایت، نقاشی، رنگ،لهجه، در مستر بین: بازیگران، صحنه، نور، کلام ، روایت، موسیقی

این دونمونه با یکدیگر چه تفاوت و شباهتی دارند؟ هر دو صوتی وتصویری هستند و در قالب طنز ارائه شده اند، دیرین دیرین انیمیشن هست و مستر بین فیلم ، دیرین دیرین در اینجا جنبه آموزشی دارد و مستر بین تبلغ شکلات اسنیکر است

در تولید این دو متن از چه فناوریهایی استفاده شده است ؟ انیمیتور، صدا گذاری، جلوه های ویژه ، ساخت موسیقی، نور پردازی، فیلم برداری، افکت، صدا برداری

اگر این متن ها در رسانه ای دیگر بودند چه تفاوتی با این نمونه داشتند؟ اگر در رادیو قرار بود باشد دیگرامکان استفاده از تصویر وجودنداشت و مفاهیم باید بیشتر به صورت صوتی به شنونده القا می شد یعنی به دیالوگ ها باید اضافه می شد و از افکتها صوتی بیشتر استفاده می شد یا اگر پوستر قرار بود طراحی شود امکان تحرک و صدا وجود نداشت و...

به نظر شما در تولید هر یکاز این آثار چند نفر شرکت کرده اند، شغل هایشان چیست؟ برای اینکه بتوان به این سوال داد به دانش آموزان بگویید به تخصص های آخر همه رسانه ها دقت کند از آنجا هم می تواند فناوریها و هم شغلها را استخراج کند که در اینجا میتوان از کارگردان، تهیه کننده ، مدیر تولید، انیمیتور، فضا سازی، تدارکات، گرافیست و ....دردیرین دیرین و از کارگردان ،تهیه کننده، مدیر تولید، فیلمبردار، صدا بردار، نور پرداز ، طراح صحنه، بازیگر، بدلکار، نوازنده ، منشی صحنه  و ... در مستر بین نام برد.

اگر شما می خواستید پیامی با این موضوع تولید کنید آن را چگونه می ساختید، از چه رسانه ای استفاده می کردیدچرا؟

چون در دیرین دیرین مخاطب والدین هستند من اگر بودم اون رو به صورت مستند می ساختم و از نمونه های واقعی استفاده می کردم تا اهمیت توجه به این موضوع بیشتر نمایان شود به این دلیل که دیرین دیرین به صورت انیمیشن و حالت طنز دارد شاید خیلی جدی گرفته نشود .

و اگر می خواستم تبلیغی برای شکلات بسازم چون بیشتر دوست دار این نوع خوردنی ها بچه ها هستند سعی می کردم از شخصیت های کارتونی مثلا مستربین کارتونی استفاده کنم فکر می کنم اینطور اثر گذاری آن بیشتر هست.

 

تصویر پایین ص 67

روز زمین را درسال 2035 نشان می دهد  ، که اگر فعالیت های تخریبی انسانها همینطور ادامه یابد عملا چیزی از زمین باقی نمی مانداما رسانه ها می توانندواقعیت را طور دیگری به ما نشان دهند(آنچه شما در رسانه ها دریافت می کنیدتمام واقعیت نیست)

رسانه ها می توانند یک آدم معمولی را بزرگ کنند  یا بر عکس ( می توانید به مرحوم پاشایی اشاره کنیدکه قبل از فوتش کسی نمی شناختش و درصد بسیارکمی با آهنگ هاش آشنا بودند اما به علت بیماری که داشت و به مدد رسانه ها یک دفعه مطرح شد به طوری که در سراسر ایران براش مراسم سوگواری برگزار شد) یا نمونه های دیگری که دانش آموزان مطرح کردن

 

تصویر پایین ص 68

در حقیت پیام ها توسط عده ای طراحی و انتخاب می شوند و سپس در قالب یک رسانه ی مناسب به مخاطب عرضه می شوندو مخاطب آنچه مد نظر تولید کننده پیام هست می بیند، می شنود و می خواند

فعالیت گروهی ص 69

به ترتیب در هر عکس پاسخ به سه سوال الف: پیام یا پیام های هریک چیست؟ ب- چه کسی آن را ساخته است؟ ج- هدف از ساختن و فرستادن آنها چیست؟

تصویر اول ص65 (ای شهیدان عشق مدیون شماست) :پیام آرامشی که ما اکنون داریم مدیون خون شهداست. بنیاد شهید آن را ساخته و هدفش زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهداست

تصویر دوم ص65 (کارت اهدای عضو): پیام ترغیب افراد به اهدای عضو. وزارت آموزش پزشکی کشور اونو طراحی کرده و هدفش فرهنگ سازی برای اهدای عضو بوده است

تصویر سوم ص65 (بانک ملت) : پیام سکه های شما در پیش ما محفوظ هست. بانک ملت . هدف : تبلیغی و ترغیب افراد برای سرمایه گذاری در این بانک

تصویر چهارم ص66 ( ریه های زمین): پیام اینکه سلامتی محیط زیست  در خطر است توسط سازمان محیط زیست یا طرفداران محیط زیست . هدف هشدار و آگاهی بخشی درمورد حفظ محیط زیست

تصویر پنجم ص 66( باغ وحش): پیام به باغ وحش ما بیاین تا شاد و سرگرم بشوید. توسط باغ وحش مذکور ساخته شده و هدف اقتصادی و تبلیغ برای جلب مخاطبین در بازدید از باغ و حش مذکور